Friday, April 30, 2010

jumaat lesson

hari nie hari pertame cuti..
bosan tahap gaban..



bgn je, lps bg mkn ikan jiran aku, Arif, [thanxss sbb belikan nasi utk aku pagi nie]
aku pown start watchin' gLee latest episoDe.. pastue tgk Dunia Baru the movie..
mmg lawak tp sbb tgk sorg diri, bosanla plak ketawa soraNG2..

bdw, sape erk ade kolekSI dunia baru the SERIEs??? rindu arr cite nie!!!
lawak nak mampooss...

aku nak share somethin psl hari nie
bila tibe hari jumaat, mcm biase Kaum ADam pown akn prepare utk pegi solat jumaat..
x terkecuali lah aku..hari nie siap lmbt ckit sbb cbuk on9...

cume yg aku sedey, dgn sikap sstgh rakan aku yg skdr melepaskn tangan je utk x nk pg solat jumaat



alasan mereka :

"mane ade bas hari nie nk bwk kite pg masjid"
"senior ramai balik, nk tumpang sape??"

aku yg mndgr , hanye terdiam sktk...

yg buat aku sedey, sbb diaorg xde pown usaha utk pg brsiap pg mandi or etc,
sebaliknye rileks en cbuk tgk muvie en cite kartun.. [geramnye]

bila aku kate,

"xpela, kite try jela tunggu kat bwh, mane tau ade senior yg kasi tumpang"

lagi sakit nye ati, diaorg jawab, {dgn muka selamba]

" aper lg, ko pergila tunggu kat bwh.." (perli nampak)

ermm, aku pown [dgn lgkp berkain pelekatnye, pgla turun en tunggu kat bwh..]

aku mslla nk tzkirah lebey2.. nnt diaorg ckp plak,

"mcmla ko tue baek sgt zaem"

"ala, xyah tunjuk alimla zaem"

bagi aku, korang dh ckp besar en matang {pandai plak tue kalu nk bckp bab2 agame], so, pepandaila fikir..

alhamdulillah, ketika tunggu kat bwh tue,ade sorg senior ajax tumpang naek moto die..

mulanye nak naek motor 3 org skali dgn clasmate aku Yoe en Faizal tp, dh senior tue ajax tumpang, so pg lalu..
[thanxss gak kat abg senior tue, aku taney die asl mane, die kate die asl New Zealand..layan jela]

bile aku balik dr solat jumaat, member aku bgtau yg sbnrnye ade bas tunggu kat blkg hostel..
cume ade 5 org je yg naek bas tue..huhu

so, salah siape????

dekat sini, aku nak share ckit psl kelebihan solat jumaat ::


KEWAJIPAN SEMBAHYANG JUMAAT

Sembahyang Jum‘at adalah salah satu diantara kewajipan yang termaklum berdasarkan al-Qur‘an dan Al-Sunnah, orang-orang yang mengingkarinya dihukumkan kufur.

Al-Qur‘an menjelaskan mengenai kewajipan sembahyang Jum‘at,

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jum‘at, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyangJum‘at) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)”.

(Surah Al-Jum‘at: 9)

Berdasarkan ayat ini dan ayat-ayat berikutnya, Allah memerintahkan umat Islam bersegera ke tempat sembahyang Jum‘at (masjid) sebaik-baik sahaja mendengar seruan azan serta meninggalkan kerja masing-masing seperti berjual beli dan kerja-kerja lain, untuk pergi ke masjid mendengar khutbah dan mengerjakan sembahyang Jum‘at. Setelah selesai sembahyang, mereka digalakkan meneruskan usahanya mencari rezeki sambil banyak mengingati Allah dalam segala keadaan. Mereka yang mematuhi ajaran Allah yang demikian itu akan beroleh kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Rasulullah juga mejelaskan mengenai kewajipan sembahyang Jum‘at tersebut berdasarkan sabda Baginda yang maksudnya :

“Sembahyang Jum‘at adalah hak yang wajib ke atas setiap orang Islam dengan (mengadakannya) secara berjemaah kecuali empat iaitu seorang hamba, perempuan, kanak-kanak dan orang sakit”.

(Hadis riwayat Abu Daud dan Al-Hakim)

Oleh itu, Allah Subhanahu wa Ta‘ala menetapkan hari Jum‘at sebagai hari besar mingguan bagi umat Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta memerintahkan mengadakan satu sembahyang yang khas menandakan kebesaran hari Jum‘at, bagi menggantikan sembahyang Zuhur.


KELEBIHAN HARI JUMAAT


Di antara kebesaran dan kelebihan hari Jum‘at itu ialah penghulu segala hari. Pada hari Jum‘at telah dijadikan bapa segala manusia iaitu Adam ‘alaihissalam. Pada hari itu juga diberikan satu saat di mana segala doa dan permintaan akan dikabulkan kecuali perkara-perkara yang maksiat sebagaimana Rasulullah bersabda yang maksudnya :


“Sesungguhnya hari Jum‘at adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan terjadinya hari Kiamat”.

(Hadis riwayat Ibnu Majah)

Hari Jum‘at juga adalah hari pengampunan daripada Allah kepada umat Islam baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Dalam hal ini Rasulullah menjelaskan kelebihan orang yang berwudhu di rumahnya kemudian pergi ke masjid untuk menunaikan sembahyang Jum‘at dalam sabda Baginda yang maksudnya :

“Sesiapa yang berwudhu dan menyempurnakan wudhunya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk menunaikan Jum‘at, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jum‘at itu dan hari Jum‘at berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah) telah berbuat sia-sia”.

(Hadis riwayat Muslim)

:: sekadar berpeSanan ::

bukan niat aku menulis post ini utk membuka aib orang laen dan jauh sekali utk menunjukkan yg aku ini kononnye seorang yang bagus sgt dlm hal ehwal agame [aku jauh lbh tahu yg aku pown byk gak buat dose,huhu], cume dlm khdpn sehari2 kite, kite tlh byk melakukan dosa tanpa kite sdr, jadi mengape ingin mencemarkan hari jumaat yg mulia ini dgn dosa yg sbnrnye boleh kite elakkan..


~gambar skdr hiasan semata2~Align Center

5 comments:

NuRuL aLia said...

zaim ada glee yg baru ke?
nk nnti.!
hehe

Mr_17 said...

ahahhaha..senior yg tumpang tue nape ape???hitam n specky kn????die meme asal new zealand la...

13 said...

di dok kg new zealand yekk?

H.R PuTeRa YuSoFF said...

sowy x dpt bwk td. terlumpa jnji dgn fahmy.

mE iS aS said...

bgs2 adik2 ku ini..